چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

دکتر ناصر کرمی: یک روایت غیر رسمی می‌گوید در 15 سال گذشته امکان ابتلای کودکان تهرانی به سرطان خون دست کم 3برابر افزایش یافته‌است.

این آمار دهشتبار که منابع رسمی ترجیح می‌دهند درباره آن سکوت کنند، عمدتا با بررسی شمار مراجعان به 2بیمارستان تخصصی ویژه همین موضوع در تهران و نیز موسسه خیریه‌ای که به صورت متمرکز در همین زمینه فعالیت می‌کند، احصاء شده‌است.

چرا باید تعداد کودکان سرطانی در تهران افزایش یابد؟ پاسخ ساده‌است؛ وجود آلاینده‌ها. چرا بزرگسالان را مبتلا نمی‌کند؟ موضوع مرتبط است با وضعیت اقلیمی خاص تهران و نیز این نکته که کودکان تهرانی غالبا ناچارند در بدترین ساعت روز (از نظر غلظت آلاینده‌های سنگین) به مدرسه بروند و عمده آلودگی هوای تهران نیز در ساعات اولیه صبح ماه‌های سرد سال رخ می‌دهد.

وقوع وارونگی دما باعث می‌شود بین ساعت 7 تا 9 صبح آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها حالت بالارونده نداشته و در ارتفاع 5/1متر متراکم بماند و این ساعتی است که والدین و کودکان برای رفتن به محل کار و مدرسه با هم از خانه خارج می‌شوند و کودک در این قشر سنگین آلاینده‌ها تنفس می‌کند و به ناچار ذرات مرگبار را به داخل ریه خود می‌فرستد؛ در حالی که والدین قدی بلندتر دارند و در هوایی سالم‌تر تنفس می‌کنند.

از ساعت 9 صبح به بعد که بچه‌ها با ریه‌هایی انباشته از ذرات سرطان‌زا به مدرسه رسیده‌اند، سطح زمین به‌تدریج گرم‌ شده و جریان بالارونده هوا آغاز شده است. دیگر بزرگسالانی که از این ساعت به بعد از خانه خارج می‌شوند نیز طبیعتا کمتر از دیگر رهگذران سحر خیز در معرض تنفس هوای آلوده هستند. چاره چیست؟

یا بچه‌ها باید دیرتر به مدرسه بروند یا والدینی‌که خودروی‌شان در آن هوای ساکن، انواع ذرات آلاینده را در ارتفاعی هم‌قد کودکان تلنبار می‌کند،باید دیرتر بر سر کار خود حاضر شوند.
مشکل این است که همه با هم در بدترین ساعت وقوع وارونگی دما از خانه خارج می‌شوند، ترافیک گره می‌خورد، در ترافیک متراکم، هوا آلوده‌تر می‌شود و سهم عمده‌ این آلودگی به کودکان می‌رسد. اگر ساعت آغاز کار ادارات، اصناف، مدارس، بانک‌ها و... متفاوت باشد، بسیاری از معابر قبل از گره خوردگی فرصت تخلیه و باز شدن پیدا می‌کند، بخشی از ترافیک به قبل و بعد از وقوع بیشترین شدت وارونگی دما منتقل می‌شود و البته ... شلیک به ریه‌های کودکان کاهش می‌یابد.

چند باری تلاش شده طرح‌هایی در این‌خصوص اجرا شود، اما نظم عادی رفت و آمد تعدادی از والدین محترم با اجرای هر طرح مختل شده و بنابراین.... بله بنابراین قرار شده‌است که فعلا ریه‌کودکان همچنان آماج ذرات سرطان‌زا باشد؛ همچنان که بوده ‌است و چنانکه هست  و چنانکه خواهد بود.

کد خبر 67767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز